Kim jest reumatolog?

Reumatologia jest podspecjalizacją chorób wewnętrznych lub pediatrii. Reumatolodzy zajmują się diagnozowaniem i leczeniem chorób układu mięśniowo-szkieletowego. Do chorób, którymi zajmują się reumatolodzy należą:

• Reumatoidalne zapalenie stawów
  • Spondyloartropatie zapalne (np. Zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa czy łuszczycowe zapalenie stawów, reaktywne zapalenie stawów)
  • Choroby układowe tkanki łącznej (toczeń, twardzina, zapalenie skórno-mięśniowe i wielomięśniowe, mieszana choroba tkanki łącznej)
  • Krystalopatie (dna moczanowe, choroba związana z odkładaniem pirofosforanów wapnia)
  • Osteoporoza
  • Rumień guzowaty
  • Choroby tkanek miękkich
  • Zapalenia naczyń
  • Fibromialgia

Większość dolegliwości z jakimi pacjenci zgłaszają się do reumatologa to dolegliwości ze strony narządu ruchu nie poprzedzone urazem.  Ale pierwszym objawem choroby reumatycznej mogą być również zmiany skórne i zmiany na błonach śluzowych, zajęcie płuc, nerek czy objawy neurologiczne.

Kto powinien się skonsultować z reumatologiem?

Najczęściej to lekarz pierwszego kontaktu lub inny lekarz specjalista sugeruje, że Państwa dolegliwości mogą mieć podłoże reumatyczne.

Osoba, u której pojawiło się zapalenie stawów, nie poprzedzone urazem i jeżeli te dolegliwości utrzymują się powyżej 3 tygodni powinna się skonsultować z reumatologiem! Mogą to być pierwsze objawy reumatoidalnego zapalenia stawów a włączenie leczenia na wczesnym etapie choroby daje dużo lepsze rokowanie.

Co to znaczy zapalenie stawów?

staw jest obrzęknięty, tkliwy przy ucisku, czasem ucieplony, rzadko zaczerwieniony.